A TÚLZOTT OLAJFOGYASZTÁS MEGÉRTÉSE: OKAI ÉS HATÁSAI

A jó minőségű olaj többféleképpen javítja a motor teljesítményét. Keni a motor alkatrészeit, leadja a hőt, kiszűri a szennyeződéseket, és javítja a motor tömítését. Így maximalizálja a motor élettartamát és teljesítményét.

Az olajfogyasztás mérésével megállapíthatja a motor egészségi állapotát. A túlzott motorolaj-égés gyakran súlyosabb motorteljesítmény-probléma következménye.

Mik tehát a túlzott olajfogyasztás okai és tünetei?

 

MI SZÁMÍT NORMÁLIS OLAJ FOGYASZTÁSNAK?

A motorolaj-fogyasztás mértékegysége a deciliter per 1000 kilométer (dl/1.000 km).

Nem tudjuk könnyen meghatározni azt a pontot, amelynél a motorolaj-fogyasztás túlzott mértékűvé válik. Ez számos tényezőtől függ, többek között a motor gyártójától is.

Ökölszabályként elmondható, hogy a személygépkocsik 1.000 kilométerenként 0.05 és 3 dl motorolaj között fogyasztanak. Régebbi társaikkal ellentétben azonban a modern járműveknél alacsonyabb a megengedett maximális olajfogyasztás. Ez általában 0.05% és 1% között mozog.

A haszongépjárművek esetében a megengedett maximális olajfogyasztás 0.25% és 0.3% között van.


A TÚLZOTT OLAJFOGYASZTÁS OKAI

A túlzott olajfogyasztásnak számos oka van. Íme néhány ezek közül:


1. NEM MEGFELELŐ VAGY ROSSZ MINŐSÉGŰ OLAJ

A különböző motorok meghatározott kenőanyagkeverékek használatát igénylik. Ezek használatának elmulasztása károsíthatja a motor belső alkatrészeit, és nagyobb olajfogyasztást eredményezhet. Az alacsony olaj viszkozitása például növeli a hőt és a súrlódást, ami motorkárosodást okoz.

szabálytalan kenőanyagcsere szintén hatással lehet az olajfogyasztásra. Idővel felhalmozódnak a szennyeződések és a törmelékek, és a motorolaj égni kezd. Ez magasabb olajfogyasztást és idő előtti motorkárosodást eredményezhet.

A Valvoline folyadékelemző program segítségével megvizsgálhatja motorolaját a káros anyagok jelenlétére. Ilyen lehet például a szilícium-dioxid, a fémszennyezés és az üzemanyagszivárgás jelenléte.

A Valvoline kiváló minőségű szintetikus, nagy futásteljesítményű és versenymotorolajok széles választékát kínálja, amelyek megfelelnek a különböző követelményeknek. Íme néhány termék a hatalmas választékunkból:

 

2. SÉRÜLT DUGATTYÚGYŰRŰK

A dugattyúgyűrűk tömítik a dugattyú és a hengerfal közötti rést. Ha sérültek vagy elhasználódtak, nagyobb olajfogyasztást okoznak. A motorolaj lassan áthalad rajtuk, és ennek következtében bejut a belső égéstérbe.

Ez a motorolaj égését okozza, ezáltal a dugattyúgyűrűkön szénlerakódások képződnek.

A túlzott olajégés mellett a kék füst, a motor alacsony teljesítménye és a gyenge gyorsulás a sérült dugattyúgyűrűk jelei lehetnek.

 

3. ÖREG MOTOROK

Az új motoroknál az olajfogyasztás alacsonyabb. Idővel azonban a motor alkatrészei romlani kezdenek. Ez kisebb szivárgásokat okoz, ami azt jelenti, hogy a motor gyorsabban fogyasztja az olajat.

Fontos, hogy az aktuális olajfogyasztást összehasonlítsa a maximálisan megengedett olajégetéssel.

 


4. KOPOTT TÖMÍTÉSEK VAGY TÖMÍTÉSEK

A tömítések magas hőmérsékletnek és forró folyadékok állandó hatásainak vannak kitéve. Nem meglepő, hogy idővel károsodnak, ezáltal motorolaj-szivárgást okozva.

Ez azt jelenti, hogy a motor folyamatosan olajat veszít vezetés közben. A súlyos motorkárosodás elkerülése érdekében gyakrabban kell feltöltenie a motorolajat.

A tömítések javítása viszonylag olcsó eljárás, amely növelheti a motor teljesítményét és csökkentheti a hosszú távú kiadásait.

 

A TÚLZOTT OLAJFOGYASZTÁS TÜNETEI

Ha nem tudja biztosan, hogyan diagnosztizálhatja a túlzott olajfogyasztást, íme néhány tünet:

 

1. KÉK FÜST

A kék vagy szürke füst azt jelenti, hogy a motorolaj az égéstérbe jutott, és ott ég el. A kék füst oka többféle lehet, többek között a szivárgó dugattyúgyűrűk, a sérült hengerfalak és az elkopott dugattyúgyűrűk.

Ha a kék füstöt észlel, érdemes szakképzett szakemberrel ellenőriztetni. Csak alapos vizsgálatok elvégzésével különíthető el a probléma.

 

2. ALACSONY KOMPRESSZIÓS ERŐ

A kompresszióvizsgálat tájékoztatja Önt a motor alkatrészeinek, például a szelepüléseknek, a szelepeknek és a dugattyúgyűrűknek az állapotáról.

Az eljáráshoz a kompresszió mérő készüléket be kell helyezni a hengerbe. A teszt elvégzése előtt tiltsa le az üzeyag- és gyújtásrendszert. A legfontosabb, hogy a motornak forrónak kell lennie, mivel a dugattyúgyűrűk alacsony hőmérsékleten nem tömítenek megfelelően.

Az optimális tömörítés hengerenként több mint 100 psi. A legmagasabb és a legalacsonyabb értékek közötti eltérés nem lehet 10%-nál nagyobb.

 

3. MAGAS SZÉN-DIOXID-KONCENTRÁCIÓ A MOTORBAN

A motor gyújtógyertyáin vagy a szelepek alján olajlerakódások halmozódhatnak fel. Ez azt jelenti, hogy az olaj bejut az égéstérbe és elég.

Mint már említettük, a nem megfelelő motorolaj és a sérült dugattyúgyűrűk a magas szén-dioxid-koncentráció kialakulásának gyakori okai.

 

4. A HŰTŐFOLYADÉK ROMLÁSA

Amikor a motorolaj kapcsolatba kerül a hűtőrendszerrel, hűtőfolyadékromlást okoz. A túlzott olajfogyasztás mellett az olaj és a hűtőfolyadék keveréke befolyásolja a hőátadást. Befolyásolja a hűtőfolyadék tulajdonságait, például a színét vagy a tisztaságát.

 

KÖVETKEZTETÉS

A túlzott olajfogyasztás gyakran egy sokkal aggasztóbb motor-egészségügyi probléma tünete. Amint észreveszi a legkorábbi jeleit, bízzon meg szakembereket, hogy segítsenek felderíteni a forrást. Ne felejtsen el konzultálni a Valvoline képviselőjével, és jelentkezzen be motorolaj-elemzésre.

A legfontosabb, hogy nagy teljesítményű motorolajat válasszon. A Valvoline több mint 150 éve újítja meg a motorolaj-technológiát, hogy azok megfeleljenek a legújabb ipari szabványoknak. Tudjon meg többet rólunk, és válassza ki a motorjának megfelelő olajat!